- Har jag blivit utsatt för sexuella övergrepp?


Jag har många gånger tvivlat på om man kan säga att jag bara blivit utsatt för sexuella övergrepp. Jag har ju inte blivit våldtagen, fotograferad naken eller så. "En man har ju bara tagit mig på brösten.. i fyra år.. De kan man ju inte räkna som övergrepp". Även om min psykolog sa att jag blivit sexuellt utnyttjad, jag har själv sagt att jag blivit utsatt för övergrepp. Men jag tvivlar ändå. Men att någon tar en på brösten eller någon annanstans räknas som sexuella övergrepp. Jag läste lite om de på en sida jag hittade och reaktioner hos den som blivit utsatt. Där stod det att "offret", jag vill inte kalla mig själv för ett offer egentligen, kan bli paralyserat, att man fryser till. Det går som inte att göra någonting under tiden som övergreppet pågår. Det var just de som hände mig, jag frös till. Folk frågar mig alltid när jag berättar vad jag varit med om: "Sa du aldrig ifrån?" Nej det gjorde jag inte. För det första kunde jag inte göra något under tiden då jag "frös". För det andra vågade jag inte. Jag var livrädd för han som gjorde allt. Jag har alltid känt skuld till de som hände, just därför att jag aldrig sa ifrån. Och när människor frågar om jag sa ifrån känner jag ännu mer skuld, att det var mitt eget fel, "jag sa ju aldrig ifrån". Men ibland, vissa dagar, vet jag att det inte var mitt fel. Allt låg på han, han är vuxen och borde veta vad man får och inte får göra. Jag vara bara ett barn när allt började, jag var bara 11 år. Senare blev jag lite äldre, kanske förstod bättre, men det var ändå han ansvaret låg hos. Det var han som skulle ha slutat, aldrig ha börjat.
När övergreppen pågick och även en lång tid efter var jag deprimerad, är idag också ibland, jag hade svårt att sova, när det var som sämst sov jag 3 timmar per natt ungefär. Jag hade ofta mardrömmar, ångest, oro, självmordstankar, dålig självbild, jag kände mig äcklig, smutsig och vidrig, jag hade minnesluckor, åt även dåligt i perioder och förträngde de som hände. Jag har än idag svårt att minnas saker från de fyra åren som han utsatte mig för övergrepp.
Jag har aldrig anmält mannen som gjorde det här på mig. Jag har länge tänkt göra de, i början av året var jag nära många gånger men jag gjorde det aldrig. Jag vågade inte, var rädd för att polisen inte skulle tro mig. Jag var rädd för att dom inte skulle dömma mannen. Men jag ångrar mig att jag inte anmält han, nu känns det försent. Det har gått två år sedan sista gången han tog på mig. De är nog inte försent egentligen men det känns fel att anmäla. Jag kommer ångra mig resten av mitt liv om jag inte ångrar mig och anmäler han senare i livet då det gått fler år. Jag vet inte.
Jag ber er som har blivit utsatt för övergrepp eller blir utsatt för övergrepp, om någon läser min blogg som har blivit utsatt, anmäl! Jag har hört från en annan att det är som ett avslut på allt som hänt. Att man kan gå vidare efter att allt är klart och mannen förhoppningsvis har dömts. Jag känner att det låter helt sjukt att jag själv inte anmäler när jag ber er som blivit utsatta anmäla men så får det väl vara. Jag kan inte anmäla just nu men jag tror på er, tror att ni kan anmäla. Eller ni som känner någon som blivit utsatt för övergrepp, hjälp den att anmäla, prata med personen. Visa personen att ni finns där för den, att ni ställer upp i vått och tort. Krama om personen när ni tror att den behöver en kram. För en kram betyder mycket i det allra mörkaste. En kram är så mycket, den är som ett ljus i mörkret och ger en styrka.


- I fyra år blev jag utsatt för sexuella övergrepp, jag var 11 år när allt började och sista gången Han gjorde något var jag 15 år. Det är två år sedan men jag har inte kommit över det som hänt. Jag tror det är många som tror att jag gått vidare men det är svårt att gå vidare efter något som pågått i så många år, som var ens vardag i flera år och något som satt så djupa spår i en. Det är svårt, så fruktansvärt jävla svårt!


Kommentarer
Postat av: Lovisa

Jag kramar dig på avstånd! :)

2009-10-10 @ 19:08:28
Postat av: Felle

Jag älskar dig <3

2009-10-10 @ 23:12:33
URL: http://felicianystrom.blogg.se/
Postat av: Loella

Kan inte läsa detta utan att skriva nått... Utan att försöka trösta, lätta...

Ett övergrepp kan "bara" vara att nån håller fast en och kittlar en mot sin vilja. Det du upplevt borde aldrig ha hänt! Och inte pga att du "kunde sagt ifrån" utan pga den vuxne, han som gjorde det.



Hoppas och håller tummarna för dig, att du så småningom ska kunna gå vidare utan att behöva må så dåligt och känna skuld. Du är oskyldig och underbar! Och STARK som kan skriva om det :)



2009-10-19 @ 14:15:30
URL: http://cedlo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0